تابلو برق چیست؟

تابلو برق چیست؟

در زمان های گذشته، متخصصین برای جلوگیری از خطرات احتمالی که ممکن بود بر اثر عوامل محيطی و مشکلات ناشی از نصب تجهيزات و پیش آمدهایی مانند اتصال کوتاه در تجهيزات الکتريکی به وجود آید به فکر طراحی تابلو برق شدند تا ایمنی را برای اپراتور برق که تمامی قسمت های برق دار در اختیار آنها بوده است، به حداکثر برسانند. حال شاید اکثر شما با تابلو برق آشنا باشید ولی شاید ندانید دقیقا کاربرد آن چیست؟ در اینجا می خواهیم شما را با این محفظه امنیتی و کاربرد آن آشنا کنیم. پس با ایران پارس الکتریک همراه شوید…

دانستنی های لازم درباره ی تابلو برق و کارایی آن

امروزه در همه خانه ها محفظه های کوچکی هستند که  از آن به عنوان کنتور برق یاد میشود. که این کنتورها را همه ما در مکان هایی مثل شرکت‌ها، فروشگاه‌ های بزرگ، رستوران‌ ها، هتل ها و … دیده ایم اما در ابعاد بزرگتر و شکلی متفاوت و در واقع ارتقاء یافته تر، که آنها را به عنوان تابلو برق میشناسید و وظیفه یشان محافظت از وسایل الکترونیکی است.پس تابلو برق؛ محفظه ای است برای نصب و سیم بندی تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی که کلیدها و قطعات کنترلی و حفاظتی و لوازم نمایشگر (ولتاژ، جریان، فرکانس، توان، کسینوس فی و…) روی آن نصب شده که مهمترین رسالت آنها جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی به کاربرانِ تجهیزات و حفاظت تجهیزات در برابر عوامل محیطی است.

مشاهده محصولات ایران پارس الکتریک: قیمت تابلو برق

تابلو برق

تابلو برق از چه اجزایی تشکیل شده است؟

تابلو برق ها به گونه ای طراحی شده اند که کلیه عناصری که در مدار الکتریکی لازم است در آن تعبیه شده است و در شرایط طبیعی و غیر طبیعی به فعالیت خود ادامه میدهند.

کنتاکتور

کنتاکتور در حقیقت وظیفه قطع و وصل مدار فرمان از راه دور را بر عهده دارد.

بی متال ها

وظیفه یشان قطع خودکار برق در صورت عبور جریان زیاد است.

کلیدها

کلیدها به منظور قطع و وصل جریان استفاده میشوند. از انواع کلیدها میتوان کلیدهای غلتکی، سلکتوری و بوش باتون، میکروسوئیچ، فلوتر سوئیچ و … را نام برد.

انواع رله ها

رله ها انواع مختلفی دارند که از آنها جهت ارسال فرمان قطع یا وصل جریان برق بر اثر عوامل مختلف و خطاهای گوناگون در تابلو برق استفاده میکنند.انواع رله عبارتند از رلۀ کنترل فاز، رلۀ کنترل بار، رلۀ زمانی یا تایمر و … .

لوازم اندازه گیری

از جمله این تجهیزات آمپرمتر، ولت سنج، فرکانس متر و… هستند که از آنها جهت اندازه گیری پارامترهای متغیر استفاده میکنند.

ارتباطات

ارتباط برقرار کردن بین تجهیزات وظیفه هادی ها است. لازم است بدانید که ارتباطات توسط سیم، شینه، کابلشو و غیره … صورت میگیرد.

ترانس

از ترانس‌ ها به منظور نظارت بر میزان جریان یا ولتاژ ورودی استفاده می ‌شود.

تابلو برق صنعتی

آشنایی با انواع تابلو برق

تابلو برق ها را با توجه به معیارهای متفاوتی که برای آنها در نظر گرفته شده به چند دسته تقسیم میکنند که در زیر به شرح آنها پرداخته ایم:

مشاهده محصولات ایران پارس الکتریک : تابلو برق ریتال

تقسیم بندی تابلو برق ها از نظر طرح و شکل

فیکس؛ این دسته خود به چند صورت تابلو برق اسیتاده و دیواری طراحی می ‌شوند. که بروی تابلو های فیکس می ‌توان تجهیزاتی برای کنترل، نظارت و اطلاعاتی – مخابراتی نصب نمود.کشویی؛ مزیت کاربردی این تابلوها، دسترسی راحت به تمامی بخش‌ های کنترل موتور و مرکز قدرت ‌هاست که به سادگی و به صورت کشویی در دسترس است. از این مدل تابلو برق در شرکت‌ های بزرگ استفاده میشود و از نظر هزینه نسبت به تابلوهای فیکس گران تر هستند.مدولار؛ این مدل جزو تابلو برق های صنعتی محسوب میشود که نوع پیشرفته ‌ای از تابلو برق‌ های فیکس- ایستاده بوده که به صورت صفحه ‌ای طراحی می ‌شود. و دسترسی به بخش ‌های کابلی دستگاه ‌های مدولار به دو صورت دسترسی از جلو و دسترسی از پشت میباشد.

فروش تابلو برق

انواع تابلو برق از نظر ایستایی

تابلو برق ایستاده  Free Standing

این مدل تابلو برق حالت ايستاده دارد و جنس بدنه آنها معمولا استنلس استیل میباشد.

تابلو برق دیواری Wall Mounted

این مدل تابلو برق ‌ها همانطور که از نامشان پیداست روی ديوار نصب می ‌شوند. نکته حائز اهمیت در مورد این مدل تابلو برق ‌ها این است که اين تابلوها اگر روی سطح ديوار نصب شوند روکار یا Surface Mounted نامیده می ‌شوند و اگر داخل ديوار نصب شوند توکار یا Flush Mounted نام گذاری می ‌شوند.

انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

تابلو ها از لحاظ سطح ولتاژ به انواع زیر دسته بندی میشوند:

تابلوهاي فشار ضعيف (LV) تا 1000V

تابلوهاي فشار متوسط (MV) از 1000 تا 63000 V

تابلوهای فشار قوی (HV) از 63000 تا 400000 V

تولید تابلو برق

تابلوبرق فشار ضعیف

تابلو برق‌ های فشار ضعيف در سطح ولتاژ کمتر از 1000V  طبقه بندی شده که این تابلوها ترکيبی از يک يا چند وسيله قطع و وصل (Switching Device) فشار ضعيف همراه با تجهيزات اندازه گيری و کنترلی و نشانگر، حفاظتی، تنظيم کننده هستند. این تابلوها خود در دو نوع تابلوی ايستاده (Fix) ثابت و تابلوی ايستاده (Withdraw able) کشویی ساخته میشوند.

تابلو برق فشار متوسط

تابلوهای فشار متوسط در سطح ولتاژ بين 1000V  تا 36000V طبقه بندی شده که این تابلوها نیز شامل کليد (دژنکتور) و بدنه و يا کنتاکتور فشار متوسط، رله، باسبار، ترانسفورماتور ولتاژ و جريان، لوازم اندازه گيری و تجهيزات کنترلی هستند. تابلوهای فشار متوسط را می‌توان به دو دسته کلی تابلوهای فشار متوسط ثابت (Fix)و تابلوهای فشار متوسط کشویی (Withdraw able) تقسیم بندی نمود.

مشاهده محصولات ایران پارس الکتریک : تابلو برق ژنراتور

انواع تابلو برق از جهت محل نصب

داخلی

معمولا این تابلوها برای فضاهای بسته ای مانند داخل سالن يا سوله نصب مورد استفاده قرار گرفته و نصب میشوند.

فضای باز

این تابلوها نیز همانطور که از نامشان پیداست برای فضاهای باز نصب میشوند.

تابلو برق سازی

مزایای کاربردی تابلو برق ها

  • در تابلو برق ها از دستگاه های نمایشگر جهت نظارت بر تجهیزات الکترونیکی بهره میبرند که می توانند به ما کمک کنند تا میزان جریان، ولتاژ، فرکانس، توان و … را در هر لحظه مشاهده کنیم.
  • مهمترین مسئله هنگام کار با برق، محافظت از کاربران دستگاه ‌های الکترونیک است. چرا که در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی ممکن است گاهی خطرآفرین باشد؛ و به همین منظور در این دستگاه ‌ها از تجهیزاتی برای قطع سریع جریان برق در مواقع خطر استفاده میشود تا از خطرات احتمالی و وارد شدن شوک های الکتریکی به کاربران جلوگیری به عمل آید.
  • تابلو برق ها می توانند از تجهیزاتی که در داخل آنها تعبیه شده است در برابر عوامل محیطی ای چون باران، باد و برف و … محافظت کنند.

در نهایت

با تابلو برق، کارایی و انواع آن آشنا شدید و این را مد نظر داشته باشید که در هر ساختمان‌ و یا مکانی که از دستگاه ‌های الکتریکی زیاد استفاده می ‌شود، از این تجهیز باید به منظور رعایت ایمنی استفاده شود. چرا که تابلو برق ها می توانند بر میزان جریان و نوسانات الکترونیکی نظارت کرده و برق ورودی به وسایل الکتریکی را کنترل کنند.

iranparselectric.com

کلام آخر

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.